عددالزائرين الان

الأربعاء، 11 أبريل 2012

حركات جامدة تعبّر عن حبك لشريك حياتك

http://t.alsaadnews.com/photo/4f330aa1921cb.jpg

في بنات كتير بتكون مخطوبة أو مكتوب كتابها وساعات متجوّزة، بس مش بتعرف إزاي تقول لشريك حياتها إنها بتحبه، علشان كده هنقول لك على حركات جامدة وتصرفات حلوة أوي تقولي بيها لشريكك إنك بتحبيه..

1- ممكن تروحي عند أي حلواني وتطلبي منه إنه يعمل لك تورتة شيكولاتة أو كريمة "على حَسَب اللي بيحبه شريكك"، وتكتبي عليها من فوق "أنا بحبك" أو "I Love You"، أو إنك تطبعي صورتك إنتِ وهو على التورتة، ودي طريقة جديدة ممكن الحلواني يعملها لك بمنتهى السهولة ومن غير تكاليف كتيرة.

3- ممكن تبعتِ له في شغله بوكيه ورد أحمر أو علبة شيكولاتة، ومعاهم كارت تكتبي عليه "كل سنة وأنت طيب يا أرق حبيب" أو أي حاجة أنتِ تحبيها.

4- اشتري له أي حاجة هو محتاجها، وكان مكسل إنه يشتريها زي شرابات أو شامبو أو كريم مثلاً، وحطيهم في علبة شيك واربطي العلبة بـ"فيونكة حمراء"، واكتبي على العلبة "علشان كنت عارفة إنك مكسل أو هتنسى قلت أفكرك.. بحبك".

5- اشتري له ألبوم صور، وحطي فيه صوركم مِن وأنتم صغيرين لغاية لما كبرتم ولفيه بطريقة شيك وابعتيه على شغله.

6- سيبي له رسالة على بريده الصوتي، أو ممكن تبعتي له رسالة على الموبايل تعبّري له فيها عن حبك ليه.
7- اكتبي له كلمات حب في ورق أحمر كثير وارميه في كل أنحاء البيت بس في أماكن ظاهرة علشان يعرف يلاقيه ويقرؤه.

8- ممكن تحاولي تألفي له قصيدة حب أو حتى تكتبي له أبيات شعر رومانسية.

ودلوقتي خلص خلاص الكلام.. وهنيجي لوقت الأفعال، وهنبتدي نعمل مع بعض هدايا بأشكال جديدة وحركات جديدة نوصل فيها لكل اللي بنحبهم حبنا واهتمامنا بيهم.. وهنبتدي بـ:

http://www.boswtol.com/sites/default/files/imagecache/article_image/sites/default/files/10/Feb/06/messageinabottle.jpgرسالة غرام من العصور الوسطى
رسالة غرام من العصور الوسطى

كل اللي هتحتاجيه:

• ورق.
• كوب من الشاي البارد.
• فرشاة ألوان عريضة.
• شريطة ملوّنة بالأحمر أو الروز.
• زجاجة لها غطاء أو فلة "مغسولة ومجففة كويس".
• قلم.

وهتعملي الخطوات دي:

1- في الأول لازم تدي شكل العصور الوسطى للورقة اللي هتكتبي عليها رسالتك، وده عن طريق إنك تجيبي الفرشاه وتحطيها في الشاي، وتدهني بيها الورقة بمسحات خفيفة من على الوش والظهر، وتسبيها لمدة 3 ساعات علشان تنشف، ولو عايزة إن الورقة يكون شكلها أغمق كمان من الدرجة اللي طلعت لك في الأول، ممكن تعيدي دهنها بالشاي مرة أخرى بس بعد ما تكون نشفت خالص.

2- بعد ما الورقة بتاعتك تكون نشفت تقدري تكتبي رسالتك الغرامية اللي نفسك فيها، ولو كنت خايفة إنك تغلطي تقدري تكتبي كل اللي إنتِ عايزة تقوليه في ورقة خارجية بخط إيدك أو على الكمبيوتر، وبعد ما تتأكدي إن هو ده الكلام اللي إنتِ عايزاه، ابدئي اكتبيه على الورقة القديمة اللي أنتِ عملتيها.

3- دلوقتي بعد ما كتبتِ كل اللي أنتِ عايزاه واللي ممكن يكون كلام حب أو حتى قصيدة ألفتيها أو قصيدة عجبتك، ابدئي لفي الورقة على شكل رول أو شكل أسطواني، وبعد كده هتجيبي الشريط الملوّن اللي عندك وتربطي بيه الورقة من النصف على شكل فيونكة.

4- هتحطي الورقة أو الرسالة بتاعتك في الزجاجة وتحطي معاها شوية ورق أحمر أو روز مقطع "على حسب لون الشريطة"، وممكن إنك تحطي رمل أو قواقع أو حتى أوراق ورد أحمر أو روز جوه الزجاجة، وده هيزيد من جمال الزجاجة، وكمان هيضيف جو رومانسي أكثر.

5- اقفلي غطاء الزجاجة كويس وخبي الزجاجة في مكان يقدر يلاقيها بسهولة.

http://www.boswtol.com/sites/default/files/imagecache/article_image/sites/default/files/10/Feb/06/lovequotespail.jpgعلبة مليانة بالمفاجآت
علبة مليانة بالمفاجآت

كل اللي هتحتاجيه:

• علبة دهان فاضية.
• ورق مقوى لونه أحمر أو روز.
• ورق للزينة على ذوقك، ويُفضّل إنه يكون لونه مناسب للون الورق المقوى.
• كارت رومانسي، ويكون لونه مناسب للون الورق المقوى أو الزينة.
• شرائط للزينة "يُفضل اللون الأحمر أو الروز"، ويكون في منهم شرايط سادة وشرايط ملوّنة علشان تضيف شكل أحلى.
• قطن.
• ملصقات "استيكرز" للزينة بالأشكال والألوان كتيرة على ذوقك وتليق على ألوان الورق.
• مسدس شمع أو صمغ.

وهتعملي الخطوات دي:

1- في الأول لازم تتأكدي إن علبة الدهان فاضية وكل بقايا الدهان الموجودة فيها جافة، وبعد كده هتجيبي الورق المقوى بتاعك وتقصيه على أد العلبة بالظبط.

2- وتجيبي مسدس الشمع وتحطي شمع على الورق وعلى العلبة من بره، وبعد كده تلزقي الورق على العلبة كويس أوي علشان ما تتفكش ويبقى شكلها وحش.

3- وعلشان تغطي إيد علبة الدهان هتجيبي الشريط الملون بتاعك وتلفيه على إيد العلبة، بس ما تنسيش تكوني حاطة شمع على الشريط وعلى إيد العلبة، ولما تلفي الشريط الملون خدي بالك من إنك تلفيه كله على الإيد لغاية ما تغطي الأيد كلها، وبعد كده هتجيبي الشريط السادة وتلفيه على الشريط الملون، بحيث يكون في فراغات ويبان من تحته الشريط الملون.

4- بعد كده هتجيبي ورق الزينة وتقصيه بطول وعرض من 3 إلى 5 سم "على حسب حجم العلبة وذوقك"، وتلزقيه على العلبة من بره بالشكل اللي تشوفيه مناسب.

5- بعد كده هتجيبي الملصقات "الاستيكرز" وتلزقيها بشكل عشوائي على العلبة من الخارج.

6- ونفس الخطوات اللي عملتيها في العلبة هتعمليها برضه في غطاء العلبة؛ علشان يكون شكله مطابق للعلبة بالظبط.

7- ولو عايزة تضيفي لمسات أخيرة على العلبة أحضري الكارت الرومانسي اللي اشترتيه واللي هيبقى حلو جداً لو كان فيه أبيات شعر أو كلام رومانسي، واخرميه من فوق بالخرّامة وحطّي فيه شريط، ويُفضّل إن لونه يكون لون مناسب لكل الألوان اللي حطتيها في الورق، وتربطي الشريط ده في إيد العلبة من على جنب.

8- ومن ضمن اللمسات الأخيرة كمان هتحطي قطن جوه العلبة، وتجيبي الهدية اللي هتقدميها وتحطيها في وسط القطن ده، وبعد كده تقفلي العلبه كويس أوي علشان تسبيها، وهو بقى يكتشف مفاجأة العلبة والهدية وينبهر بيها، وعلى فكرة ممكن تكون الهدية دي بسيطة ومش مكلّفة خالص.

http://www.boswtol.com/sites/default/files/imagecache/article_image/sites/default/files/10/Feb/06/kissesjarlaces.jpgبرطمان مليان شيكولاتة
برطمان مليان شيكولاتة

كل اللي هتحتاجيه:

• أي برطمان فاضي عندك.
• قطعتان من الورق المقوى كل ورقة لون مختلف.
• شريط ملون.
• كارت رومانسي.
• خرامة.
• ملصقات أو "استيكرز" على ذوقك "يفضّل أن تكون قلوبا أو حروفا لتكتبي بها أي كلمة تحبيها".
• مسدس شمع أو صمغ.

وهتعملي الخطوات دي:

1- اختاري ورقة بلون معين وقصي قطعة منها بالطول والعرض اللي تحبيه.

2- أحضري الورقة الثانية وقصي قطعة منها، ولكن بعرض وطول أقل 4 سم من الورقة الأول.

3- اخرمي الورقة الأطول 3 أخرام في نهاية كل طرف من أطرافها.

4- الزقي الورقة الصغيرة في نصف الورقة الكبيرة، بعد كده الزقيهم على البرطمان من نصفه بالظبط، بس حاسبي تلزقي الأطراف المخرومة في البرطمان.

5- مرري الشريط الملون من جوه الإخرام اللي في نهاية أطراف الورق واربطيهم مع بعض حوالين البرطمان على شكل فيونكة.

6- بعد كده هتجيبي الكارت بتاعك وهتخرميه من فوق وتمرري منه الشريط الملون وتلفيه حوالين فتحة البرطمان من فوق وتلزقيه.

7- وآخر حاجة هتعمليها في البرطمان هي إنك تجيبي الملصقات "الاستيكرز" وتلزقيها على البرطمان من بره.

8- وبعد كده املي البرطمان من جوه بالشيكولاتة والبونبون، واقفلي الغطاء كويس.

http://www.boswtol.com/sites/default/files/imagecache/article_image/sites/default/files/10/Feb/06/vdaycraft001.jpgقلب مليااااان بالحب

قلب مليااااان بالحب

كل اللي هتحتاجيه:

• صندوق خشب أو كارتون على شكل قلب "هتلاقيهم في أي محل هدايا أو لعب".
• دهان أحمر أو روز.
• فرشاة للدهان.
• ورد مجفف أو بلاستيك لونه أحمر.
• مسدس شمع أو صمغ.

وهتعملي الخطوات دي:

1- هتدهني الصندوق بتاعك باللون اللي اخترتيه.

2- سيبيه لما ينشف خالص.

3- بعد ما تتأكدي إن الصندوق نشف، ادهنيه كمان مرة علشان يبقى شكله أحلى، وتسيبيه لمدة 3 ساعات كمان علشان ينشف كويس.

4- بعد كده أحضري الصمغ أو مسدس الشمع، وابدئي الزقي الورد بتاعك على غطاء العلبة بس راعي إنك تلزقيه على شكل قلب.

وبكده نكون خلصنا القلب اللي هتحطي فيه الهدية بتاعتك، وبالنسبة للهدية فإنتِ ممكن يا ستي تختاري هدية ما بين الهدايا دي:

1- تذاكر لفيلم رومانسي أو مسرحية.
2- ساعة.
3- دبوس للكرافتة.
4- زراير للقميص.
5- زجاجة برفان. موضوع غرفة النوم يطول الحديث عنه و هو واحتنا الخاصة التي نسكن إليها أكثر ساعات يومنا . يمكن عمل تغييرات كبيرة في غرفة النوم بدون الاضطرار إلى تغيير الأثاث فمجرد تغيير النظام اللوني فيها يجلب الإحساس بأن المكان جديد.

الأمور الأساسية في الغرفة إذا كانت ذات ألوان طبيعية تسهل عملية التغيير مثل الأبيض و البيج و السكري و غيرها, فإذا كانت الأرضية من الرخام أو السجاد الأبيض أو البيج و الأثاث من نفس اللون أو ذو لون بني يمكن عمل إجراء تغيير بالقطع الأخرى الموجودة في الغرفة.
نقدم لكم بعض هذه اللمسات والأفكار لتجميل و تجديد غرفتك .. تستطيعين استخدام أيا منها حسبما ترينه مناسب : 1ـ تغيير مفرش السرير :
هناك العديد من المفارش والبطانيات في الأسواق يمكنك اختيار لون جديد مناسب , حاولي التجديد ولا تترددي في ذلك , غامري باختيار لون لم تستخدميه من قبل... مثلا : لو كانت سجادة غرفتك ورديه فهذا لا يعني بالضرورة اختيار مفرش وردي أو أبيض جربي اللون السماوي أو الأخضر الفاتح أو مزيج بينهم... ابتعدي عن الألوان الكئيبة ( مثل الأسود أو البني أو البيج ) إذ أنها رغم جمالها أحيانا لا تعطي مظهرا حيويا يناسب غرفتك,
و لإعطاء الغرفة منظر كغرف الفنادق في ترتيبها يمكن تفصيل مفرش السرير و الستارة من ذات اللون , كما أن استخدام الوسائد الصغيرة الملونة على السرير يعطيه منظرا متجددا وجميلا حاولي اختيار ألوان مناسبة وفي نفس الوقت مختلفة عن لون المفرش قليلا حتى تتمايز الألوان , يمكنك أيضاً التجديد في مفرش سريرك القديم بإضافة بعض الكلف و الشرائط و الأقمشة إليه و تغير المفارش الداخلية التي تستخدم عادة معه لمفارش أخرى مناسبة و اختيارها بلون سادة سيسهل كثير في البحث , و يمكن استغلال المفارش الداخلية القديمة في تلبيس علب للمناديل و الإطارات و سرة المهملات و صناديق صغيرة و....الخ2ـ الإضاءة :
إذا كانت إضاءة غرفتك صفراء اللون , جربي تغييرها إلى الأبيض ستشعرين أن المكان أصبح أكثر إضاءة وأوسع حتى ألوان المفارش والموكيت ستصبح أسطع , جربي أيضا استخدام المصابيح الصغيرة " الأباجورات " وإذا كان لديك واحدة فلا داعي لتغييرها , إذ يكفي تغيير الغطاء الذي يعلوها ما بين آن وآخر بألوان زاهية متنوعة تناسب غرفتك , و استخدام الأبليكات على الحائط يضيف جو رائع لغرف النوم و لمن يجد مشكلة في التمديدات الكهربائية يمكنه استخدام ما يكون عبارة عن شمعدان توضع فيه الشموع .

3ـ الإكسسوارات :
و هي التي تلعب الدور الأكبر في هذا التغير فمثلاً اللوحات والرسومات الجدارية تعطي رقة ونعومة للغرفة وتدل على ذوق صاحبتها وحسها الجمالي , لذا دققي عند اختيارك للوحة غرفتك واحرصي على أن تحتوي على مناظر رقيقة وألوان هادئة تناسب الغرفة لكي تريح الناظر إليها و يمكن التجديد بمجرد تغير إطار الصورة القديم لإطار آخر مناسب للون أثاث الغرفة و تجنبي في ذلك صور الأرواح , و يمكن وضع سجادة صغيرة وسط الغرفة باللون المناسب, وضع مزهرية من الكرستال و فيها تنسق باقة زهور كبيرة بألوان مختلفة.

4ـ تغيير ترتيب الأثاث :
حاولي ما بين فترة وأخرى تغيير ترتيب أثاث غرفتك وستشعرين وكأنك حصلت على غرفة جديدة , مثلا جربي وضع السرير تحت النافذة ومرة عند زاوية الغرفة أو جربي وضع التسريحة قرب السرير مره وفي الجهة المقابلة مرة أخرى وهكذا ..و إذا كانت الغرفة واسعة فالمجال مفتوح لك لإضافة مقعد منجد بألوان فرش الغرفة أو حتى تنجيد المقعد القديم بقماش جديد ما المقصود بتجديد الحياة الزوجية؟ التجديد: هو الانتقال من حالة إلى حالة وحدوث عملية تغيير وهو أحد علامات الحياة، كالنمو مثلاً. التغيير هو مبدأ مهم جداً في حياتنا، والتغيير يحدث 100% سواء قبلنا أو رفضنا لذا فلنعمل على جعل التجديد عبارة عن تغيير مقصود نوجهه في الدوائر التي نريد.

* هل يمكننا القول بأن التجديد صعب على الرجل وسهل على المرأة؟ هذا يعتمد على الناحية التي نغير ونجدد فيها. في أمور معينة يجب أن يبادر الرجل إلى التغيير وفي أمور أخرى نرى المرأة هي التي يجب أن تغيّر.* متى يحتاج الزوجان إلى التجديد؟ لأن التجديد هو جزء رئيسي في حياتنا، وهو علامة جميلة من علامات الحياة فليفكر الزوجان به قبل الوصول إلى مرحلة الملل لذا فلنغير ونجدد في حياتنا قبل الوصول إلى الملل.
* التجديد وهدفه وهل يكون إيجابياً دائماً؟ الانسان يخشى من التجديد لأنه يخشى من المستقبل، فالرجل والمرأة يخافون من التغيير لأنهم لايعرفون كيف سيكون المستقبل. كما أن الهدف من التجديد هو تلبية الحاجة المشتركة لدى الطرفين بمعنى انه إذا لاقى هوى الطرفين فالحمد لله ولكن إذا لاقى رفض أحد الطرفين على الأقل فالأفضل تركه. السعادة هي الهدف والأساس الذي نسعى له، إذا وصلنا إلى مرحلة أن التجديد يثير مشكلة فلنترك التجديد. فمن الممكن أن يعيش الزوجان في سعادة وهم يعيشون حياة روتينية ولكن لو كان هناك تجديد سيكونون أكثر سعادة، كما أن كبار السن لايميلون إلى التغيير.
* من الناحية العلمية: علمياً ثبت أن المرأة لديها القدرة على التجديد والابتكار أكثر من الرجل. إذ أن طبيعة تركيب يجعل المرأة لديه القدرة على التخيل والابتكار، والتجديد دائماً يحتاج إلى تخيل وابتكار.
* من المشاكل التي تواجه المرأة المجددة في الحياة الزوجية: نرى الزوجة أحياناً تفكر بالتجديد ولكن الزوج لايشجعها وإذا كان الزوج لايشجع زوجته على التجديد فأنها لن تستمر. يقول علماء السلوك إننا إذا لم نمتدح صاحب السلوك الحسن فإنه سيترك سلوكه ذاك، ولكن ذم السلوك السيِّئ لايؤدي دوماً إلى ترك السلوك السيِّئ، لذا فهم يؤكدون على امتداح السلوك الإيجابي. وفي أحيان أخرى ترى الزوجة التجديد من زاوية معينة ولكن الزوج يراه من زاوية أخرى، ولكن الأصل في الموضوع هو السعادة فليحاول كل شخص أن يري الشخص الآخر من زاويته فهي غاية الهدف لأنهم سيرون زاويتين جديدتين وهي مشاعر في قمة الروعة والجمال. والمشكلة الأخرى هي مشكلة هؤلاء الأشخاص الذين ينتظرون من الآخرين أن يدخلوا السرور على قلوبهم ولا يبادرون هم بهذا العمل.
* أمثلة بسيطة ومتنوعة عن التجديد في الحياة الزوجية:
1 ـ التجديد في البيت وديكور المنزل والألوان المستخدمة.
2 ـ السفر حتى وإن كان داخل الوطن.
3 ـ الملابس والألوان والشعر والماكياج.
4 ـ التجديد في أنواع الغذاء والأصناف الأخرى .
5 ـ التجديد في نوع الفاكهة مثلاً: في يوم توضع الفاكهة ذات اللون الأخضر وفي اليوم الثاني الفاكهة ذات اللون الأصفر وفي اليوم الثالث الفاكهة ذات اللون الأحمر فعلى سبيل المثال يكون التفاح موجود في الأيام الثلاثة ولكن لونه الذي اختلف.
6 ـ تغيير مكان الأكل كالذهاب إلى الحديقة مرة أو غرفة الضيوف مرة أخرى أو بقية المنزل.
* طرفة حول التجديد في الحياة الزوجية: زوج يبلغ من العمر 60 عاماً وزوجته تبلغ 55 عاماً، فكر الزوج يوماً في التجديد في حياتهم الزوجية فقال لزوجته تعالي نتفق اليوم في الحديقة في الساعة الحادية عشرة مساءً ونمثل دور الخاطب والمخطوبة وفي الوقت المعين تهيأ الزوج وذهب لشراء باقة ورد ووقف ينتظر الخطيبة صارت الساعة 15 : 11 ولم تأتي 30 : 11 ولم تأتي وأخيراً وفي الساعة 12 ليلاً شعر الزوج بعصبية من زوجته لأنها لم تأتي وعندما دخل المنزل ورآها جالسة في المنزل سألها عن سبب عدم مجيئها وعندها قالت له وهي تتبسم: أنت لاتعلم أن أمي لاتقبل أن أخرج لوحدي في الليل؟ وعندها سادو من المرح والحيوية في المنزل
هل تشعرين ببرود زوجك نحوك؟

هل سألتي نفسك يوما ماهو السبب؟؟
هل جربتي طرقا تجددين بها حياتك ؟؟
هل تريدين من يساندك ؟

اذن رافقيني لأوصلك لبعض الأشياء الخفيه التي لم تخطر على بالك
وتجدد حياتك مع زوجك

تعلمين ونعلم جميعا بأن الكثير من الأزواج قبل ارتباطهم , رسم كل منهما شريك حياته
بريشة فنان , ولونها بلون الغروب , وغطاها بالغيوم متشبعة بقطرات الندى,
ولا يرتاح الفؤاد الا عندما يجد كل منهما مبتغاه , وتتم الخطوبه ,
حينها تغزوا الكلمات والاحلام الورديه حياتهم قبل الزواج , فيعبثوا حينها بالكون ,
ويبحروا بزورقهما في الفضاء , تحمله أجنحة الريح , شباكهم تصطاد الكلمات التي لم تخطر ببال ألف شاعر أعياه الحب , مرساهم القمر , وحبات الرمل النجوم ,
يقف الجمر بساحتهم ضيفاً , فيستقبلونه بلهيب الشوق ,
لقد فضلوا العيش بين النجوم , الى أن يتم لقائهم , وينال كل منهم مبتغاه تحت شرع الله وسنة نبيه , فيهبطوا حينها الى أرض الواقع , تلمس أقدامهم حبات الرمل الحارقه ,
ويسقط القمر من الخريطه , منخرطين بمشاكل الحياة والعمل ومتطلبات المنزل ,
فيتحول حديث الحب الى اللحم والدجاج والليمون الأسود , فيكره الزوج بيته
ويندفع الى اصدقائه0
حينها يبدأ دور الزوجة الذكيه00
في استعادة الحب وأحيائه من جديد بطرق تبهر الزوج وتسحره
طرق كثيره تستطيعين اختراعها, وسأقدم لك الأن بعضا منها00

(1) احضري قصاصات من الورق , واكتبي في كل ورقه كلماتك الرومانسيه فمثلا
# زوجي المحب أين كلماتك الشفافه
# أحبك من كل أعماق قلبي
# كم أنا بحاجة الى دفء حبك
# أنت أجمل شيء تلقيته في حياتي
# همسه أسطرها بأحرفي الاهثه لأقول لك أحبك
وغيرها من تلك العبارات 00

أطوي بعدها تلك القصاصات كلا على حدى , وضعيها في سلة مزينه بالورود
واجعليها قريبة من متناول يده , وأخبريه [ان هذه الوريقات بمثابة مضاد حيوي يعالجك
كلما شعرت بفتور الحب بيننا
طريقه مرحه خصوصا اذا انت قدمتي له العلاج تذكره بحبكما السابق0

(2) أتصلي عليه يوما قبل حضوره للمنزل واستدعيه الى غاباتك الاستوائيه
قد يتعجب من كلمة غابات لكن حينما يحضر سينبهر من تلك الغابه التي اعددتيها اياه
بعد أن يجدك قد حضرتي له طعامه ومايحب من أكلات ويسعد بمظهرك الأنيق
وحينما يدخل الى الحمام ليستحم سيتفاجأ بتلك الغابه000
بالطبع تكونين قد فرشتي أرضية الحمام بالفوط الخضراء و شبهتي المكان
بخضرة الغابه , وتكونين قد أطفأتي أنوار الحمام وأشعلتي بدلا منها الشموع
وأحضرتي مبخره وجعلتى الدخان الخفيف يتصاعد منها
وفتحتي ماء الدش لينسكب و يملىء حوض الاستحمام
وقد ركزتي كشاف بلمبة زرقاء على الماء ليعكس زرقته وكأنه بحيره صغيره
وتجعلي تطفو عليه زجاجه فارغه تطلبين من زوجك بفتحها
وعندما يفتحها سيجد في داخلها ورقه كتبتي داخلها
..... كل التعابير تبحر في شواطينا .......
أو أي جمله أخرى تختارينها

هذه الاشياء ستكسر الروتين الممل وتدخل على علاقتكما نوعا من التجديد

(3) عند خروجه من الحمام فاجأيه بوجود بجامته داخل صندوق فوق سريره
سيفتح الصندوق وسيرى فوق بجامته كرت كتب عليه كلماتك الرومانسيه وفوقه حبة شوكولاته

(4) جددي غرفته ببعض الحركات البسيطه
انثري مره فوق سريره ورق ورد أحمر , انيري الانوار الملونه المتحركه , ثم بدلي تلك الانوار بنور الشموع الهاديء , أكتبي مره بأصبع الروج على مرآة مغسلته كلمة أحبك , فاجئيه بهدايا سواء كانت هناك مناسبه ام لم تكن , غيري بطريقة لبسك وتسريحة شعرك في كل مره00

خطوات بسيطه كهذه تجددين بها علاقتك مع زوجك وهذا كله سيرافقه بالطبع هدوء طبعك ومشاركتك له بمشاكله مبعدة عنه كل مايعكر مزاجه

ارجوا ان اكون قد وصلت بك الى بعض النقاط التى خفيت عنك
والتي ستحي بها علاقتك مع شريك حياتك